Perbezaan Hibah Takaful Dan Hibah Harta

PENGENALAN

“ Saya mahu hibahkan semua harta saya kepada anak saya, kerana mereka lebih layak berbanding dengan adik beradik saya atau orang lain. Adik beradik saya semua dah senang dan kalau mereka dapat harta saya, belum tentu mereka akan jaga anak-anak dan pasangan saya”

Ayat ini kebiasaannya akan diluahkan oleh sesetengah individu dan salah satu tanggapan yang kurang tepat. Golongan ini hanya mahu harta mereka dapat diwarisi kepada anak-anak dan pasangan mereka sahaja, tanpa memikirkan kepada waris faraid yang lain. Pemikiran seperti ini perlu dibetulkan, kerana ia melibatkan pengagihan harta selepas kematian.

Sebagai seorang muslim tidaklah perlu risau akan pembahagian harta pusaka selepas kematian. Ini kerana kita sudah mempunyai Hukum Faraid yang wajib untuk dilaksanakan sewaktu kematian. Tetapi hukum Faraid tidak dapat dilaksanakan tanpa proses pentadbiran harta pusaka yang perlu dilakukan dahulu sebelum pengagihan dapat dilakukan. Ketetapan hukum faraid oleh Allah s.w.t dalam surah an-nisa’.

Firman Allah SWT:

يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ ۖ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ۚ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ ۖ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ ۚ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا ۚ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا

Yang bermaksud: “Allah perintahkan kamu (mengenai pembahagian harta pusaka) untuk anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih dari dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga  dari harta yang ditinggalkan  oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja, maka bahagiannya ialah seperdua (separuh) harta itu. Dan bagi ibu bapa (si mati), tiap-tiap seorang dari keduanya: seperenam dari harta yang ditinggalkan oleh si mati, jika si mati mempunyai anak. Tetapi jika si mati tidak mempunyai anak, sedang yang mewarisinya ialah ibu bapanya, maka bahagian ibunya ialah sepertiga. Kalau pula si mati itu mempunyai beberapa orang saudara (adik-beradik), maka bahagian ibunya ialah seperenam. (Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah diwasiatkan oleh si mati dan sesudah dibayar hutangnya. Ibu bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu tidak mengetahui siapa di antara mereka yang lebih dekat serta banyak manfaatnya kepada kamu. (Pembahagian harta pusaka dan penentuan bahagian masing-masing seperti yang diterangkan itu ialah) ketetapan dari Allah; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.” (Surah Al-Nisa’: 11)

Tetapi ini bukan bermakna kita tidak dapat melakukan apa-apa tindakan dalam mengatur langkah atau sebarang perancangan harta sewaktu hidup. Ini kerana, bagi memastikan harta pusaka dapat dilaksanakan dengan baik dan tidak akan timbul masalah dikalangan ahli waris-waris, sewaktu urusan harta pusaka dilaksanakan. Maka sewaktu hidup ini lebih baik kita lakukan sesuatu perancangan yang rapi tentang cara harta kita diagihkan nanti

1. APA ITU HARTA PUSAKA?

Sebelum saya kupas berkaitan perbezaan antara Hibah Takaful dan Hibah Harta. Saya ingin memberi pencerahan kepada pembaca tentang istilah harta pusaka dan apa yang akan termasuk dan tidak termasuk sebagai harta pusaka. Istilah harta pusaka adalah segala apa yang menjadi kepunyaan si mati di masa hidupnya, kemudian ditinggalkan untuk waris-warisnya sama ada harta benda, hak-hak dan apa yang termasuk dalam miliknya setelah dia mati.

Di bawah ini saya letakkan jenis harta yang termasuk dan tidak termasuk kategori harta pusaka :

1.1 Termasuk Harta Pusaka

  • Semua harta si mati yang diperolehi secara halal;
  • Sewa yang belum dijelaskan kepada si mati;
  • Hutang kepada si mati yang dijelaskan selepas kematian;
  • Dividen / faedah yang terbit daripada harta si mati;
  • Simpanan KWSP berpenama / tiada penama;
  • Penama Takaful; dan
  • Barang yang terbit selepas mati seseorang dari usahanya semasa hayat.

1.2 Bukan Harta Pusaka

  • Harta yang telah dijual, diwakaf, dihibah atau dipegang amanah;
  • Khairat kematian;
  • Pemberian oleh orang-orang yang menziarahi kematian
  • Imbuhan, pampasan dan sagu hati;
  • Pencen terbitan; dan
  • Bayaran-bayaran di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 (PERKESO)

2. APA ITU HIBAH?

Kita sudah faham apa itu istilah harta pusaka dan jenis harta yang termasuk dalam kategori harta pusaka atau bukan harta pusaka. Hibah ialah suatu akad yang mengandungi pemberian milik oleh seseorang secara sukarela terhadap hartanya kepada seseorang yang lain pada masa hidupnya tanpa balasan.

Hibah adalah suatu perkara yang bukan termasuk dalam harta pusaka dan penerima hibah boleh menggunakan harta tersebut  untuk dirinya secara mutlak. Ahli waris yang lain tidak boleh mempertikaikan harta yang diperoleh oleh penerima hibah tersebut.

Pada masa kini, masyarakat Islam di Malaysia sudah sinonim dengan perkataan hibah takaful disebabkan ramai perunding Takaful berusaha memberi kesedaran kepada masyarakat di luar sana, berkaitan kepentingan mengambil pelan hibah takaful untuk ditinggalkan kepada keluarga selepas berlakunya kematian.

Tetapi tidak ramai yang tahu bahawa selain dari hibah takaful, kita masih ada cara atau peluang untuk hibah harta kita seperti wang ringgit, akaun bank, saham, perniagaan, tanah, rumah, bangunan, pelaburan dan beberapa aset yang lain, melalui syarikat Amanah seperti as-Salihin Trustee Berhad.

Apabila proses hibah harta dilakukan, ramai yang gusar tentang perkara ini akan bercanggah dengan hukum dan seolah-olah mereka sudah menidakkan tentang hukum Faraid. Di dalam Islam ada Pensyariatan hibah yang terkandung di dalam al-Quran dan Hadis Rasullah seperti berikut ;

Firman Allah SWT di dalam an-Nisa ayat 4:

“Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya”.

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Saling memberi hadiahlah kamu, nescaya kamu akan saling sayang-menyayangi.”

(Riwayat al-Bukhari)

Jika kita lihat pada ayat Quran dan Hadis Rasullah berkaitan hibah atau hadiah, jelas menunjukkan bahawa kita tidak dilarang melakukan apa-apa pemberian harta kepada siapa yang kita inginkan. Tetapi kita kena jelas dan faham, bahawa adalah tidak digalakan untuk melakukan pemberian (hibah) bagi  keseluruhan harta, sehingga sewaktu berlakunya kematian, tiada harta yang berbaki untuk diwarisi kepada ahli waris Faraid.

Perihal ini, pembuat hibah mestilah faham tentang matlamat pemberian Hibah tersebut, supaya tidak bercanggah dengan apa yang Islam tetapkan. Ini kerana selepas kematian seseorang Muslim, masih ada sistem pembahagian harta pusaka Islam yang perlu dituruti seperti berikut:

  1. Menyelesaikan perbelanjaan pengkebumian;
  2. Menyelesaikan hutang-hutang (dunia dan akhirat);
  3. Menyelesaikan tuntutan harta sepencarian;
  4. Melaksanakan wasiat;
  5. Pembahagian harta yang tinggal mengikut Faraid.

Kita tidak mahu sewaktu meninggal dunia, seluruh harta telah diserahkan kepada orang lain atau waris, tetapi tanggungjawab kita belum selesai dengan urusan dunia dan akhirat. Sebagai contoh, wewaktu masih sihat, Zakiah telah melakukan hibah keseluruhan hartanya, sehingga berbaki hanya sedikit sahaja yang tinggal dalam bentuk wang tunai. Sebelum meninggal dunia, dia diuji dengan kesakitan dan keuzuran. Kos rawatan dan ibadah puasa dan zakat tidak dapat dilaksanakan.

Maka dia meninggal dunia dalam keadaan meninggalkan  hutang dan tanggungjawab yang belum selesai. Maka dengan ini, saya ingin sampaikan tentang apabila seseorang melakukan sesuatu perancangan harta, pastikan urusannya terlebih dahulu terjaga, kerana kita tidak mahu apabila meninggal dunia kelak, waris-waris tidak menyelesaikan urusan hutang dan tanggungjawab kita dengan Allah s.w.t, jadi rugilah kita nanti.

Apabila bercakap tentang ini, Islam sangat menekankan tentang urusan hutang perlu diselesaikan walaupun tidak dituntut. Hutang adalah tanggungjawab kita bukannya tanggungjawab kepada ahli waris.

2.1 FUNGSI & JENIS-JENIS HIBAH

Ada sesetengah golongan masyarakat kita salah anggap, bahawa apabila mereka melakukan Hibah Takaful, semua masalah harta pusaka mereka dapat diselesaikan.  Hibah Takaful hanya berkait rapat dengan polisi takaful yang mereka miliki sahaja. Untuk urusan dengan harta lain seperti rumah, saham, barang kemas, kenderaan dan lain-lain tidak terlibat.

Hibah adalah kaedah perancangan perwarisan harta yang boleh dibuat  ketika pemilik masih hidup dan di sini saya menerangkan 3 jenis hibah iaitu :

  1.  – Hibah biasa ( Hibah mutlak )
  2.  – Hibah amanah
  3.  – Hibah Takaful ( Hibah Bersyarat  )

2.2 HIBAH BIASA (Hibah Mutlak)

Hibah Mutlak ini adalah pemberian harta melalui  hibah yang dibuat serta merta. Perpindahan hak milik harta hibah kepada penerima hibah telah disempurnakan serta merta dan semasa hayat penerima hibah. Harta Hibah ini bukan lagi penjadi harta pemberi hibah.

2.3 HIBAH AMANAH

Melalui Hibah amanah ini  pemberi hibah mensyaratkan pemindahan harta kepada penerima hibah hanya akan berlaku setelah beliau  meninggal dunia. Pemegang amanah perlu  dilantik untuk memegang harta hibah dan menguruskan pindah milik harta hibah kepada penerima hibah. .

Di as-Salihin Trustee Berhad, kami menawarkan Hibah  Amanah dimana pemberi hibah berhasarat untuk memberikan sesuatu harta kepada penerima hibah dan beliau melantik as-Salihin Trustee Berhad sebagai pemegang amanah untuk menguruskan pindah milik harta kepada penerima hibah selepas beliau meninggal dunia.

Apabila pemberi hibah  meninggal dunia. Pemegang amanah iaitu as-Salihin Trustee Berha  hendaklah menyerahkan harta yang dihibahkan kepada penerima hibah seperti yang dinyatakan di dalam dokumen hibah.

Ini adalah cara atau kaedah seorang bapa yang ingin melakukan hibah amanah terhadap rumahnya kepada anak perempuannya dengan syarikat as-Salihin Trustee Berhad.

Setelah proses tandatangan persetujuan hibah amanah dilaksanakan. Maka si bapa tadi tidak perlu risau akan keadaan rumah yang hendak diberikan kepada anaknya sewaktu masih hidup. Anak yang menerima harta tersebut tidak boleh melakukan apa-apa pindah milik atau penjualan aset tersebut selagi mana bapanya masih hidup.

Pemilikan  geran tanah hanya akan ditukar milik  kepada anak perempuan itu, selepas bapanya meninggal dunia. Proses pindah milik akan dilakukan sepenuhnya oleh as-Salihin Trustee Berhad, ini kerana syarikat tersebut sudah bertindak sebagai pemegang amanah gantian bagi pihak bapa tadi.

Dengan kaedah inilah yang sebenarnya, dapat membantu dalam menyelesaikan banyak masalah pusaka. Kerana kebanyakan isu masalah harta pusaka tidak dapat diselesaikan dalam tempoh yang singkat, disebabkan faktor kewangan, kurangnya ilmu pengurusan pusaka dan juga berlakunya pertelingkahan di kalangan ahli waris.

Baca: Pemberian Harta Melalui Hibah

2.4 HIBAH TAKAFUL ( Hibah bersyarat)

Hibah bersyarat digunakan  oleh syarikat takaful untuk kaedah  pembayaran tuntutan  wang pampasan takaful apabila pemilik takaful meninggal dunia. Melalui hibah  ini pembahagian wang pampasan takaful ini adalah kepada penerima hibah yang dinamakan di dalam di dalam borang hibah setelah kematian pemilik polisi takaful . Pembahagian ini adalah tidak tertakluk kepada pusaka  dan hukum Faraid. Penerima hibah takaful adalah penerima mutlak bagi wang pampasan tersebut.

PENUTUP

Merancang harta yang ada amat digalakkan. Walau bagaimanapun, perancangan pembahagian harta itu juga hendaklah selari dengan matlamat untuk mencapai keadilan kepada insan-insan yang kita sayangi.

Hibah  salah satu instrumen yang mana, sewaktu kita masih hidup diberi peluang dan ruang untuk melakukan perancangan harta, supaya waris yang bakal kita tinggalkan nanti, tidak akan bermasalah dan untuk mengelakkan berlakunya pertelingkahan sewaktu urusan pusaka dilaksanakan. Dalam masa yang sama juga, kaedah perancangan harta ini dapat mengelakkan ahli waris termakan harta secara batil.

Oleh hal yang demikian, ilmu tentang pengurusan harta pusaka hendaklah diperkembangkan supaya masyarakat lebih memahami hikmah peraturan Ilahi ini dan kehidupan berkeluarga akan lebih harmoni dan berkasih-sayang.

BIBLIOGRAFI

  1. Ahmad Tarmizi Jusoh. 2009. Pewaris Jutawan; Kaedah Merancang & Menguruskan Harta Pusaka Islam. Selangor: Truewealth Sdn. Bhd.
  2. Hilmi Haniz. 2013. Fajar Faraidh. Selangor: Akademi Al-Ghazali Sdn. Bhd.
  3. Md Ghazali Ibrahim. 2010. Urus Harta Sebelum Mati. Kuala Lumpur: Mustread Sdn. Bhd.
  4. Muhammad bin Shalih al-‘Utsaimin. 2009. Panduan Praktis Hukum Waris Menurut al-Quran dan as-Sunnah yang Shahih. Cetakan Ketiga. Bogor: Pustaka Ibnu Katsir.
  5. Bahagian Harta Baitulmal, “Wasiatislam”, https://wasiat.com.my/beza-hibah-dan-wasiat/
  6. as-Salihin Trustee Berhad, “Pri-Hibah”, https://as-salihin.com/en/services/pri-hibah/
  7. as-Salihin Trustee Berhad, “Hibah & Perlaksanaan Di Malaysia”, https://as-salihin.com/en/hibah-perlaksanaan-di-malaysia/

Artikel ini disediakan oleh Muhammad Zikrullah bin Bahrunnizam,Eksekutif, as-Salihin Trustee Berhad

 

Scroll to Top